Nå oss på tlf 72 90 90 50post@dreamworld.no

From the blog

Best of Bali – Gjengen på tur!

Mennesket har alltid vært opptatt av å oppdage og utforske grensene. Mange av oss er eventyrlystne av natur og klarer nesten ikke vente på «the next big thing».

I januar begynte vi å diskutere hvor vi skulle dra på vår neste studietur. Det å komme fram til en enighet er ikke like enkelt da det finnes så mange fantastiske destinasjoner i verden. Etter en idemyldring og en enighet om å dra vestover tok vi en usving og bestemte oss for å dra til Asia istede. Målet med reisene våre er å inspirere reisekulturen og bruke kreative ideer for å komme opp med nye, kule reiseruter og valget falt atter en gang på Bali. Nå skulle vi ordne en rå rundtur!

Vår første destinasjon i Bali var Seminyak. Seminyak er kjent for god organisk mat og koselige kafeer. Man finner shopping, strand, surfing, flotte hoteller og et spennende uteliv. Vi bodde på et flott hotell som heter Devinsky (tidligere Golden Tulip) og er et 4-stjerners hotell med fantastisk frokost og fine rom. Som nevnt er Seminyak kjent for sine organiske kafeer med en avslappet atmosfære. To av våre favoritter heter for Cafe Organic og Kynd Community. Begge disse serverer fantastiske smoothie-bowls. Smoothie-bowls eren enkel lunsj, ofte laget av en smoothie-blanding, granola og pynt av diverse «superfood». Her spiste vi lunsj nesten hver dag. En fresh og sunn start på turen!

Tidlig om morgenen den tredje dagen hadde vi bestemt oss for å dra til den berømte øya Nusa Penida. Jeg har hørt mange snakke om øya og sett bilder av den – men wow – Ingenting kan sammenligne den følelsen av å stå på toppen av Kelingking å se ned på det azur-blå havet som skummer seg inn over Manta Bay. En vanvittig opplevelse vi anbefaler alle å oppleve en gang i livet. Mens vi var i Seminyak var vi også en tur innom Potato Head Beach Club. De hadde akkurat oppdatert menyene sine og vi fikk prøve de rettene vi ønsket. Her var det ekstremt mye god mat som bare må prøves!

Andre aktiviteter som vi også anbefaler er en dagstur til Uluwatu for å se tempelet og det fantastiske landskapet – bor man i Seminyak er Uluwatu en liten times kjøretur unna.

Etter en uke i Seminyak dro vi videre til Gili. Gili-øyene er tre små øyer som ligger rett utenfor kysten av Lombok. Navnet Gili kommer fra Indonesisk og betyr «liten øy». For å komme til Gili må du reise med båt fra Bali og til Lombok.. Gili Trawangan er den første øya man bemerker seg og vi kunne endelig se den med egne øyne. Med strand rundt hele øya og flotte dykkemuligheter er dette et paradis. De tre øyene man kan dra til heter Gili Trawangan, Gili Air og Gili Meno. Gili T er den største og her finnes det rolige strender, mange restauranter og et sprudlende uteliv for de som ønsker det. Dykkesenter finnes det mange

Etter en dag med rolige aktiviteter booket vi snorkling for morgendagen. Vi skulle snorkle rundt Gili Meno, som er den minste øya. Snorklingen var ubeskrivelig. Fargerike koraller, massevis av fiskearter og VI DYKKET MED SKILPADDER! En fantastisk opplevelse vi alltid vil huske!

Den siste destinasjonen vi skulle besøke var Ubud. Ubud er kulturhjertet til Bali. Den lille byen ligger oppe i de kjøligere fjellene, en times tid fra flyplassen. Rundt Ubud finner man flere landsbyer som lager kunst. Malerier, håndverk, antikviteter, tekstiler og smykker er noe som blir produsert og dette kan man kjøpe rundt om på hele øya. De beste kunstmuseene er også å finne i Ubud.

Vi brukte dagene på å besøke attraksjonene rundt i Ubud. Den mest populære av dem er Monkey Forest. Dette er en jungel hvor det bor ca 800 aper og de går fritt rundt. Utrolig morro å være med de små skapningene. Videre dro vi for å besøke en av de mest kjente risterassene, Tegallalang og fossefallet Tegenungan. Den siste dagen brukte vi på hotellet. Vi stod opp klokken 6 og ble med på en guidet morgentur inne i balinesiske hjem og videre over risåkrene. Mange av de som jobber på hotellet bor rett over gaten og det var utrolig lærerikt, samt en spesiell opplevelse å se hvordan de bodde.

Alt i alt så elsket vi denne turen og lengter etter å dra tilbake til Bali igjen. Vi elsker denne plassen og den rolige, gode følelsen man får av å være i et slikt tropisk klima.

Sjekk ut videoen fra turen vår!